„Конрад Аденауер” с остра критика към Тома Биков и ГЕРБ

От Медийна програма за Югоизточна Европа на фондация „Конрад Аденауер“ отправиха остра критика към депутата от ГЕРБ Тома Биков заради негово изказване срещу медиите в Европа. Вчера той обяви, че в европейските медии има „директно платени публикации от българи“. Повод за коментара му станаха редицата статии в западни медии, в които се посочват корупционни скандали в страната.
„Понеже нямам доказателства, няма как да кажа конкретна публикация, но една не малка част от тях са си поръчки. Европейските медии също вземат пари“, каза Биков вчера. В началото на седмицата германското списание „Шпигел“ публикува свое разследване, според което българското правителство и тогавашният главен прокурор Сотир Цацаров са помогнали на Турция в преследването на няколко опоненти на режима в Анкара и по този начин са нарушили международни конвенции и правни принципи. Изданието се позовава на секретни съобщения от турското посолство в София.
Конкретният случай, за който „Шпигел“ пише, е за депортирането на Абдула Бююк. Той беше издирван от Анкара заради подозрения за връзки с организацията на проповедника Фетулах Гюлен, и тихомълком беше предаден на турските власти през август 2016 г. по начин, който е критикуван от много места. Това стана без съдебен процес, без възможност той да се консултира с правен съветник или семейството си или да инициира обжалване срещу предаването, а вицепрезидентът Маргарита Попова е отказала политическо убежище на турския гражданин.
Борисов все още не е коментирал случая, а Цацаров отрече твърденията в разследването. Самият Бююк пък обяви, че съди България в Европейския съд по правата на човека. Изказването на Биков вчера доведе до реакция на Медийна програма за Югоизточна Европа на страницата им във „Фейсбук“. В нея те пишат, че като член на парламентарната комисия по културата и медии са отправили покана към него за разговор, но той така и не отговорил. „С удоволствие щяхме да Ви разкажем, че поне в сериозните медии в Германия, никой не взима пари, за да прави репортажи – особено за текстове относно България“, пишат от организацията.
Фондация „Конрад Аденауер“ е политическа фондация, близка до Християндемократическия съюз на Германия (ХДС), от който е и канцлерът на Германия Ангела Меркел. Тя е и един от най-близките на Борисов европейски лидери. По-рано днес съпредседателят на „Демократична България“ Атанас Атанасов заяви, че „Шпигел“ е проправителствено немско издание и като такова съгласува информацията, която пуска, с германското правителство. „За мен всичко това означава, че то е оттеглило подкрепата си за Бойко Борисов“, каза още той.